Penghujung Usia

Ramai orang tua hidup derita sebab tak merancang! Kalau derita sekadar di dunia ok lagi, tapi yang ditakuti derita dunia akhirat. Akhir usia ini tak payah lah sibuk bela kucing, cari Pokemon, ralit dengan game, media sosial atau apa saja yang tak faedah. Badan dah tak berapa larat tu eloklah buat plan ibadah agar mati dalam iman/ibadah.Sekarang banyak majlis ilmu. Mengajilah... Ulangkaji balik ilmu yang telah kita tinggalkan sejak dulu.

Cadangan Manfaat:

  1. Mantapkan ilmu aqidah/Tauhid untuk memastikan aqidah kita betul sebab jika salah/syirik/kufur tanpa sedar pun kita akan masuk neraka. Akidah kunci syurga. Mantapkan juga ilmu feqah dan tasauf. Jangan asyik belajar tajwid dan taranum saja sedangkan kita dah fasih baca quran. Lain lah kalau tak pandai baca quran, wajiblah kita belajar. Bagi yang dah mahir baca, ingatlah tak ada siapa nak dengar suara tua kita yg merdu tu. Yg penting banyak tadabbur quran dan bukan hanya baca saja tanpa faham isi alquran.
  2. Banyakkan taubat. Taubat tak kira tempat. Di mana pun boleh taubat. Bukan di Mekah saja. Kita banyak dosa. Jangan abaikan taubat walau sehari.
  3. Qodho segala solat yang pernah kita tertinggal, abaikan. Perbaiki ilmu solat. Jangan pulak masa terluang yg banyak tu kita asyik tengok drama bersiri dan drama cinta. Ingat, awak tu dah kerepot. Takde siapa main cinta dah!
  4. Dapat RM pencen jangan sibuk shopping bergaya macam orang kaya2. Itulah RM belanja penyambung nyawa kita 10-15 tahun lagi. Jangan pula asyik belikan cucu2 baju pula. Sesekali tak apalah! Yg penting, guna RM untuk settle fidyah puasa dan qodha. Itu semua *utang kita kepada Allah* Jangan lupa hutang pada manusia yang belum dibayar!
  5. Kalau belum ke Mekah & dah ada RM pergilah Mekah. Jangan sibuk renovate rumah. Duduklah rumah yang ada tu seadanya. Kalau nak repair pun repair bumbung sebab takut kena hujan.
  6. Banyakkan sedekah jariah dan wakaf. Bukan sedekah kepada orang buta yang ada sindikit tu tapi jariah bermaksud sedekah kepada orang buat masjid, pondok ngaji dsbnya. Sedekah jariah itu akan mengalir pahalanya bila kita dikambus tanah.
  7. Pagi dan petang jangan lupa buat senaman & check up hospital selalu. Supaya kita tak sakit, menyusahkn anak2 jaga kita waktu tua. Mereka pun bergelut dengan kehidupan sendiri. Kesian anak2. Bila sihat mudahlah buat ibadat.
  8. Jangan banyak tidur sebab kita pun tak lama lagi nak tidur lama!
  9. Jangan jadi kuli anak waktu tua. Waktu inilah anak2 yang tak fikir keperluan ibubapa, suka landingkan anak2 mereka pada kita untuk kemudahn mereka melaram pergi kenduri kahwin/shopping. Lainlah kalau sesak sesekali kerana kerja dsbnya. Tapi bukan selalu. Ingat tu!
  10. Jangan sesekali terlibat dengan bisnes! Cukuplah pencen/simpanan yang ada tu untuk makan kita yang dah tak berapa selera ni sebab hidup kita pun tak lama. Andai kalau bangkrap, jawabnya jadi cleaner/pak guard lah kita sampai mati.
  11. Berhati2 bagi anak pinjam RM untuk perkara yang tak penting bagi mereka. Kalau penting sangat bolehlah beri tapi pastikan mereka bayar balik! Itu RM hari tua kita. Jangan sampai kita mengemis sebab kerakusan anak-anak. Sayang anak biar bertempat. Jangan sesekali kita diperbodohkan. Mereka sepatutnya perlu bijak uruskan kewangan seperti mana kita dulu yang ikat perut besarkan mereka. Terkadang anak menantu hidup ikut nafsu. Pantang ada duit sikit, shoppinglah mereka tanpa fikir masa depan anak-anak mereka. Baju penuh almari. Mekap yang mahal. Sambil perhatikan, berilah nasihat.
  12. Berziarahlah kawan dan sedara mara sebab usia kita pun tak panjang. Kita pun banyak dosa dengan mereka waktu muda dulu. Mengumpat, gosip, pinjam duit tak bayar. Waktu inilah kita tebus segala dosa agar kita clear dengan manusia bila mati.
  13. Akhirnya, bersabarlah hidup di hari tua. Ujian macam kelkatu. Banyak ingat Allah & baca quran. Agar kita selalu tenang hinggalah bertemu Allah.
  14. Jangan sesekali menyusahkan orang atau anak2 asbab kelemahan kita tak plan hidup atau berlagak sampai tua.
  15. Ingatkan anak-anak jangan ambil kesempatan rezeki hari tua kita. Inilah masa anak2 nak balas budi pada kita, sementara nyawa ada. Bila balik rumah kita jangan kata rindu masakan emak. Padahal ini lah masa anak masak untuk orang tuanya, bukan nak order je. Dulu kita dah susah payah besarkan mereka.
  16. Biar sisa2 umur yang kita ada ni dihargai oleh anak-anak


.... renungan untuk kita

0 comments:

Post a Comment